Genoeg geld verdienen is voor veel mensen belangrijk om goed te kunnen leven. Met voldoende geld heb je immers weinig zorgen. Helaas is het niet voor iedereen überhaupt fysiek mogelijk om erg rijk te worden. Maar de meeste mensen staat een ander probleem in de weg; namelijk hun hoofd. Terwijl de manier waarop iemand in het leven staat toch één van de belangrijkste factoren voor succes is! Zoals George Harrison van de Beatles ooit zei: “It’s all in the mind.” Lees hier waarom je financiële mindset je succes bepaalt en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

Twee manieren van een financiële mindset

Niet iedereen heeft per se een financieel brein. Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in het bedenken van financiële strategieën en vooruit plannen dan anderen. Dit betekent echter niet dat je dit niet kunt leren. Als je leert om je prioriteiten goed op een rijtje te hebben, kun je al een heel eind komen. Kortom, je financiële mindset moet goed zijn.

We kunnen in principe twee vormen van financieel denken onderscheiden: denken op de korte termijn en denken op de lange termijn. Deze twee kunnen we natuurlijk ook op veel andere aspecten uit het leven toepassen, maar op financieel gebied zijn ze erg belangrijk. Uit deze twee mindsets komen ook twee behoeften voort; korte termijn en lange termijn behoeften. En hier gaat het bij veel mensen mis. Zij zetten de behoeften met korte termijn voorop en vinden ze belangrijker dan hun lange termijn behoeften.

Wat gaat er nu mis?

In de meeste gevallen zijn de korte termijn bevredigingen verleidelijker dan die op lange termijn. Je ziet er namelijk direct resultaat van en dat voelt prettig. Je kunt het een beetje vergelijken met proberen af te vallen. Op de lange termijn streef je naar je ideale gewicht, maar op de korte termijn is dat stuk taart in de koelkast wel heel verleidelijk. En zodra je dat stukje taart op hebt, heb je al spijt omdat je verder van je doel afraakt. Zo werkt dit ook in financiële situaties.

Dat is niet geheel vreemd. De druk om snel resultaten te halen is de laatste jaren namelijk alleen maar gestegen. Volgens onderzoek van organisatiebureau McKinsey zegt ruim driekwart van de managers in 2014 het liefst binnen twee jaar of minder zo hoog mogelijke winst wil halen. Bijna de helft van de managers wil dit binnen drie jaar realiseren. Maar bijna negen van de tien beseft ook dat langetermijnstrategieën belangrijk zijn om het bedrijf draaiende te houden. Het is dus niet zo dat het probleem van kortetermijnbevredigingen ontkent wordt. Maar waarom zijn zoveel mindsets van managers dan gericht op de korte termijn?

De aantrekkingskracht van de korte termijn

Volgens McKinsey komt de beperkte financiële mindset door de druk die managers voelen van buitenstaande beleggers. Doordat zij bijna driekwart van de aandelen van de duizend grootste Amerikaanse bedrijven in bezit hebben, hebben ze ook erg veel macht. Die zouden ze kunnen gebruiken om langetermijnbeleggingen te doen samen met de bedrijven. Maar de beleggers zijn meestal gericht op de korte termijn, om zo snel en zo veel mogelijk winst te behalen. De ondernemingen zelf kunnen hier weinig aan doen, omdat hun aandeelhouders meestal deze beleggers zijn. McKinsey meent dat de beleggers hierdoor vooral zichzelf in de vingers snijden, doordat de economie minder groeit met deze strategieën.

En hoe zit dat voor mij?

Waarschijnlijk bezit u zelf niet zo’n groot bedrijf dat afhankelijk is van de strategieën van grote beleggers. Toch is een goede financiële mindset ook belangrijk voor u. Veel bedrijven hebben namelijk last van een soort tunnelvisie, maar dan is hun zicht op horizon verminderd. Ze focussen zich vooral op de dagelijkse gang van zaken, maar denken niet na over de toekomst van hun bedrijf. Waar wil ik heen met mijn bedrijf? Wil ik verder groeien of even groot blijven? Kan ik wel lang genoeg doorgaan met hetzelfde product of dezelfde strategie? Deze vragen zullen bij de meeste ondernemers niet opkomen. Ze zijn wel hartstikke belangrijk om te blijven leven!

Ik zal een sportclub als voorbeeld nemen. Deze sportclub is er financieel goed aan toe en heeft genoeg liquide middelen om een eventuele tegenslag op te vangen. Kortom, geen wolkje aan de lucht zou je zeggen. Maar de club is vooral bezig met te doen wat ze nu doen. Een keer meer subsidie? Iets toevoegen aan het huidige programma. Is het wat stilletjes op de vereniging? Op zoek naar meer leden. Wat ze vergeten is dat hier ook kosten bij komen kijken. Meer leden betekent ook meer horeca-uren en meer trainingsuren. Een nieuw programma betekent ook weer nieuwe lessen en nieuwe of bijgeschoolde trainers. Komen er niet nog meer kosten bij kijken? En zijn die toevoegingen dan nog wel winstgevend? Dit is ontzettend belangrijk om over na te denken, in elke onderneming.

Begin met plannen om bij grote doelen uit te komen.

Tips voor je financiële mindset

Om je bedrijf ook op de lange termijn levend te houden, kun je deze tips in achting nemen:

 

  • Bedenk bij elke verandering in je bedrijf of het voordeel oplevert op de lange termijn, of alleen kosten met zich meebrengt.
  • Kijk altijd naar de andere kant van het verhaal; elk voordeel heeft zijn nadeel!
  • Denk regelmatig na of je op deze manier door kunt gaan; blijft jouw dienst of product wel in trek of zul je moeten innoveren?
  • Lenen kan handig zijn om betalingen op korte termijn te doen, maar op de lange termijn brengt het vooral problemen!
  • Probeer je eigen ideeën onderuit te halen; als je graag een jonge doelgroep zoekt maar in een wijk met vooral ouderen ligt, zul je iets anders moeten bedenken
  • Speel in op de actualiteit, zo blijf je scherp.
  • Leg geld dat je over hebt opzij voor slechtere tijden in plaats van het aan nutteloze zaken uit te geven.

Met deze tips en een scherpe blik zal je bedrijf het nog jaren vol moeten houden!