Het is vaak een lastige vraag; waarom is het ene bedrijf succesvol en het andere niet? Hoe weet die onderneming zo veel klanten te krijgen terwijl de rest op een houtje moet bijten? Waardoor komt het dat juist de concurrent altijd met de beste innovaties komt die altijd aan weten te slaan? De zakenwereld kan soms een erg harde wereld zijn, waar je niets van begrijpt. Maar als je tegenslagen te verwerken hebt, ga dan niet bij de pakken neerzitten, maar doe zoals Simon Sinek zegt: begin met het ‘waarom’!

Over Simon Sinek

Simon Sinek is een auteur en spreker, die zich veel bezighoudt met ondernemingen en hun successen. Daarbij heeft hij geleerd dat er één vraag is die altijd het belangrijkst is: waarom? Met deze vraag begint hij altijd de zoektocht naar een vernieuwing, de oplossing van een probleem, enzovoorts. Hij heeft verschillende boeken geschreven over dit uitgangspunt, getiteld ‘Start With Why’.

Zijn eerste boek gaat onder andere in op waarom mensen zo geïnspireerd worden door bepaalde leiders of organisaties. Dat heeft vaak te maken met de manier waarop ze hun product of idee aan de man brengen. Hij heeft zijn theorie grafisch weergegeven met wat hij noemt de ‘gouden cirkel’:

De gouden cirkel van Sinek.

 

Aan de buitenkant zien we het ‘What’ staan, ofwel jouw product of dienst. Dat is dus eigenlijk de minst belangrijke factor van de drie, terwijl het juist het belangrijkst lijkt! Na het ‘What’ komt het ‘How’; hoe doe je iets? Hoe werkt jouw product? Hoe breng je het op de markt? Maar helemaal aan de binnenkant staat het belangrijkste: ‘Why’.  Waarom breng je dit product op de markt? Waarom wil je deze dienst aan mensen leveren? Waarom zou dit mensen moeten uitmaken? En hij vindt de beste organisaties degenen die antwoord weten te geven op die laatste vragen.

TED talk

Simon Sinek is erg bekend geworden met zijn TED talk. Dit is een programma waarin per aflevering een andere spreker aan het woord is om iets te vertellen over een onderwerp dat hem aan het hart gaat. De TED talk van Simon Sinek is de negende meest bekeken aflevering op de website van TED. Dat geeft al aan hoe inspirerend dit praatje van Sinek is! We zullen zijn speech uitwerken in dit artikel.

De boodschap van Simon Sinek

“Waarom is Apple zo innovatief? Het is slechts een computerbedrijf zoals vele anderen.” “Waarom werd Martin Luther King de ‘leider’ van de Civil Rights Movement? Hij was niet de enige die zich onderdrukt voelde of kon spreken.” Dit soort vragen stelde Simon Sinek zich aan het begin van zijn TED talk. En hij zag dat er een patroon zat tussen deze mensen.

Ze communiceerden en denken op dezelfde manier, en wel precies het tegenovergestelde van normale mensen. Hier komt het idee van de gouden cirkel in beeld. Bijna iedereen weet wel wat hij doet. Sommige mensen weten ook hoe ze het precies doen. Maar slechts heel weinig mensen weten waarom ze het doen. Ze weten niet wat precies het doel van hun bedrijf is en wat het doel ervan is.

Waar de meeste mensen van buiten naar binnen denken, van concreet naar vaag, denken juist die bijzondere bedrijven van binnen naar buiten; eerst het waarom, dan het hoe, dan pas het wat.

Hij gaat verder met het voorbeeld van Apple. De meeste computerbedrijven zeggen: “Wij verkopen goede computers”. Hoe zijn het goede computers? “Ze zijn mooi, eenvoudig te gebruiken en werken snel”.  Eéntje kopen? “Meh, oké.” Maar dat is niet erg inspirerend. En daarom doet Apple het anders: “Alles wat we doen, daar geloven we in om de standaard te verhogen en anders te denken.

De manier waarop we de standaard verhogen is door ze mooi en eenvoudig in gebruik te maken. En daardoor maken we goede computers. Eéntje kopen?”

“Mensen kopen niet wat je doet, maar ze kopen waarom je het doet.” Dat is eigenlijk de boodschap van Simon Sinek in zijn TED talk. En het is belangrijk om daarop in te spelen, omdat mensen vaak aarzelen om een product te kopen tot het populair is. Pas als je de eerste mensen hebt overtuigd, die iets vanuit hun gevoel kopen, zal de rest volgen.

Biologisch bewezen

Maar dit zegt hij allemaal niet voor niets. Naar eigen zeggen heeft Sinek dit niet zomaar verzonnen, maar is zijn theorie zelfs wetenschappelijk ondersteund. En wel biologisch. Niet psychologisch, maar biologisch. Hij legt uit dat de hersenen eigenlijk uit drie belangrijke delen bestaan die overeenkomen met de gouden cirkel.

Het buitenste deel komt overeen met het ‘what’ gedeelte. Dit deel van de hersenen regelt de rationele activiteiten, zoals taalbeheersing, spraak en analyse. De middelste twee delen, ‘how’ en ‘why’ komen overeen met het binnenste deel van de hersenen. Dat deel beheerst juist de gevoelskant; vertrouwen, loyaliteit en keuzes maken.

Hier is geen ruimte voor taal. Hier komen ook de impulsieve beslissingen vandaan, en het ‘onderbuikgevoel’.

Dromen nastreven

Volgens Sinek heeft het ‘Waarom’ niet alleen te maken met klanten vinden, maar ook met innoveren. Wanneer je vanuit een overtuiging op onderzoek uitgaat, zul je veel succesvoller zijn dan als je alleen een resultaat nastreeft. En niet alleen jij, maar ook medewerkers. Hij vergelijkt het met de bekende Wright Brothers en ene Samuel Langley.

Die laatste had veel geld gekregen, had het beste team tot zijn beschikking en kreeg veel aandacht in zijn poging om een vliegmachine te maken. De Wright Brothers hadden dat niet; zij waren niet hoogopgeleid en hadden weinig geld. Maar omdat zij vanuit hun hart geloofden dat hun vliegmachine de wereld zou veranderen werden zij een succes. Langley streefde alleen naar roem en geld.

En toen de Wright Brothers als eerste de lucht ingingen, gaf Langley op.

 

Conclusie?

je moet mensen niet aansmeren wat je hen wilt verkopen, maar waarom je dat doet. Als je jouw ideeën verspreidt, zullen mensen die overnemen. Ze kopen je producten dan niet voor jou, maar voor henzelf; wij waren de eersten! En zoals altijd; wanneer er één schaap over de dam is volgen er meer! Kijk de TED talk van Simon Sinek nog eens na op het volgende filmpje!