Je kent het vast wel. Iemand vraagt je om de zout te pakken uit de keuken en met een zucht loop je naar de keuken en kijkt in het kastje. Al snel roep je terug: Ik zie de zout niet. In je hoofd herhaal je dit nog een aantal keer en je ziet de zout niet staan.

Dan komt je partner naar de keuken en pakt de zout die vlak voor je neus stond en zegt: Wat is dit dan? De zout.

Hoe kan het dat je iets dat vlak voor je neus staat niet kunt zien? Je ogen hebben de zout wel degelijk gezien, maar iets in je hersens heeft de verbinding niet kunnen maken en heeft een signaal gegeven dat de zout er niet was.

Wat je ziet is niet altijd wat het is!

Wellicht dat je het volgende plaatje al kent en het blijft een mooi voorbeeld om duidelijk te maken wat ik wil uitleggen. Als je het plaatje voor het eerst ziet zie je een afbeelding van iets. Iedereen ziet minimaal één afbeelding en op het moment dat je er op gewezen wordt dat er twee afbeeldingen in zitten, zul je die waarschijnlijk ook pas zien.



Als je de tweede afbeelding niet ziet dan geeft dat alleen maar aan dat je je hersenen nog niet hebt getraind om de andere afbeelding ook te zien. Vaak zien mensen de oude vrouw met de grote neus, gehuld in een bontjas en hoofddoekje, wel.

De jonge vrouw waarvan de kin wordt gevormd door de neus van de oude vrouw, is vaak wat moeilijk te herkennen. De volgende keer zul je beide afbeeldingen binnen een paar seconde gaan zien omdat je hersenen daar nu van bewust zijn geworden.

Dit is ook zo met geld! Ik hoorde in het verleden rijke en succesvolle mensen vaak iets zeggen dat ik op dat moment niet begreep, n.l. dat het geld op straat ligt. Daar bedoelen zij mee dat zij overal kansen zien om geld te verdienen en dat zag ik niet. Nu is dat anders en zie ik die kansen ook.

Mijn ogen zijn niet anders dan een aantal jaar geleden en ik heb ook geen bril gekregen waardoor ik nu eindelijk helder kan zien. Ik heb in de afgelopen jaren mijn hersenen getraind en kan nu geld zien liggen dat zo opgepakt kan worden.

 

Het businessmodel van McDonalds

Een mooi voorbeeld van dingen zien die andere (nog) niet zien is Ray Kroc van de McDonalds restaurants. Jaren geleden reisde hij naar de Harvard University om daar met studenten te praten over zijn succes. Hij stelde hen toen de vraag: In welke business zitten wij? Lacherig werd door één van de studenten een antwoord gegeven. Jullie zitten in de hamburger business. Waarop Kroc het volgende antwoord gaf. Wij verkopen hamburgers, maar onze belangrijkste business is vastgoed. Over de hele wereld hebben wij onroerend goed op de beste locaties. Iedere franchisenemer huurt een toplocatie van ons.

Zo zie je maar weer dat niet alles is wat het lijkt.